SolidWorks

آموزش و آشنایی با توانمندیهای نرم افزار SolidWorks

SolidWorks

آموزش و آشنایی با توانمندیهای نرم افزار SolidWorks

SolidWorks

در این وبلاگ، آموزش هایی در خصوص نرم افزار و قابلیت های آن در حوزه مدلسازی؛ تحلیل و شبیه سازی سازه ای ، دینامیکی و سیالاتی ارائه می گردد.

این دستور یکی از آخرین و پیچیده ترین دستورات اصلی ایجاد حجم است. با استفاده از این دستور امکان ایجاد تمامی حجم هایی که با دستورات گذشته درست می شد، وجود دارد. با این دستور می توان چند پروفیل مختلف را به هم متصل کرده و مدل نهایی را تولید کرد. همچنین مسیر این پروفیل ها در صورت نیاز قابل تعریف است.

برای استفاده از این دستور لازم است تا حداقل دو Sketch در دو صفحه مختلف جداگانه داشته باشیم. همانگونه که قبلا توضیح داده شد، صفحه را می توان با دستور Reference Geometry ایجاد کرد. پس از ترسیم دو Sketch مربوط به پروفیل ها ، دستور Loft Boss/Base را اجرا می کنیم. در صورتی که Sketch های مختلف از درخت طراحی انتخاب شوند، تقاط متناظر هر Sketch به هم متصل می گردد. اما در صورتی که از روی کلیک بر روی خود Sketch ها دستور Loft Boss/Base اجرا شود، نقاط متناظر با توجه به نقاط کلیک شده انتخاب می شوند.

نقاط سبز رنگ که پس از اجرای این دستور در هر Sketch مشخص شده اند، در حقیقت نحوه اتصال و میزان پیچش را هنگام اجرای این دستور مشخص می کنند. با کلیک و نگه داشتن دکمه موس بر روی هر نقطه و جابجا کردن محل آن ، می توان میزان پیچش و جابجایی دو Sketch را در هنگام اجرای دستور مشخص نمود.

پس از اجرای دستور ، در بخش Start/End Constraint شما می توانید نحوه اتصال دو پروفیل  Sketchرا به هم مشخص کنید . روش کار بدین صورت است که اگر قید پیش فرض None استفاده کنید، دو پروفیل در مسیر مستقیم به هم متصل می شوند ، اگر قید Direction Vector استفاده نمایید ، می توانید با رسم بردار، زاویه اتصال دو  Sketch را در دستور مشخص کنید. سومین گزینه این بخش ، گزینه Normal to Profile است که با انتخاب این حالت ، دو Sketch  هنگام اتصال به یکدیگر ، به صورت عمود و به میزان مشخص شده به یکدیگر اتصال پیدا می کنند. 

در ادامه بر استفاده از منحنی های راهنما یا Guide Curves تمرکز می کنیم. منحنی های راهنما از خطوط، کمان و یا منحنی های ترکیبی بصورت غیرموازی با صفحات طراحی پروفیل ها ایجاد شده و با استفاده از آنها علاوه بر معین کردن مشخصات سطوح ابتدا و انتها، مشخصات مسیر نیز قابل تعیین است. نکته مهم در خصوص منحنی های راهنما این است که این منحنی ها باید از محیط پروفیل ها عبور کنند و با صفحه ایجاد پروفیل موازی نباشند.