SolidWorks

آموزش و آشنایی با توانمندیهای نرم افزار SolidWorks

SolidWorks

آموزش و آشنایی با توانمندیهای نرم افزار SolidWorks

SolidWorks

در این وبلاگ، آموزش هایی در خصوص نرم افزار و قابلیت های آن در حوزه مدلسازی؛ تحلیل و شبیه سازی سازه ای ، دینامیکی و سیالاتی ارائه می گردد.

پس از گسترش استفاده از PDM یا Product Data Management، شرکت ها و سازمان های بزرگ به نرم افزارهای جامع تری نیاز پیدا کردند. بدین ترتیب در شرکت هایی که تعداد محصولات زیادی داشتند و یا پیچیدگی محصولات آنها قابل توجه بود، استفاده از سیستم PLM یا Product life cycle management رواج یافت. 

 

نرم افزارهای پی ال ام - PLM راهکارهای جامعی هستند که علاوه بر ذخیره سازی و منظم کردن اطلاعات مربوط به مدل سه بعدی و نقشه های قطعات و دستگاهها، همانند نرم افزارهای ERP بر فرآیند های درون سازمانی نیز نظارت داشته و مواردی از قبیل چرخه عمر محصول، ذخیره انبار، صحت اطلاعات تهیه شده توسط واحد طراحی و ... را نیز رصد می کنند.

با توجه به توضیحات ارائه شده PDM بخشی از ساختار نرم افزارهای PLM است. بدین ترتیب در صورتیکه در سازمانی تاکنون از نرم افزار های PLM و PDM استفاده نشده باشد، ابتدا باید با همکاری مشاور نسبت به بررسی نیازهای سازمان و امکانات موجود اقدام نمود و سپس نرم افزار مناسب را انتخاب نمود.

پی دی ام ، PDM به چه معنی است؟ - Solidworks PDM چیست؟

 PDM مخفف Product data Management یا سیستم مدیریت اطلاعات محصول می باشد. در حقیقت PDMبه عنوان یک رابط بین پرسنل واحد طراحی و سایر واحد ها عمل کرده و چرخه تبادل، تائید و تصویب اطلاعات فنی محصول و مدل های سه بعدی تهیه شده را سامان می دهد.

 

 

 

 

 

 

سیستم مدیریت شبکه - Solidworks PDM Enterprise یا EPDM یک مجموعه نرم افزاری قابل نصب بر روی به منظور مدیریت اطلاعات تحت شبکه می باشد. به کمک Solidworks PDM، شرکت ها می توانند به راحتی به تبادل اطلاعات بین همدیگر به عنوان مثال کارخانه و دفتر مرکزی و یا بین کامپیوترهای مختلف پرداخته و از مزایای این نسخه نرم افزاری استفاده کنند. این نرم افزار می تواند امکان Log کردن فعالیت کلیه افراد تیم طراحی و ایجاد دسترسی ها در سطوح مختلف برای پرسنل فعال در پروژه را بر اساس خواست مدیریت ارائه کند.

باید توجه داشت که  پیاده سازی این سیستم PDM یا مدیریت اطلاعات محصول نیاز به بهره گیری از کارشناسان خبره در این حوزه می باشد. دو نسخه مختلف نرم افزار PDM عبارتند از Solidworks PDM work group و Solidworks PDM Enterprise یا Solidworks E PDM .

نسخهPDM Work Group  برای شرکت هایی با کمتر از 10 سیستم که از نرم افزار Solidworks به عنوان نرم افزار اصلی استفاده می کنند مناسب است.

شایان ذکر است از سال 2016، نرم افزار Solidworks PDM به دو حالت Solidworks PDM professional  و Solidworks PDM تغییر نام پیدا کرده است که در زمان نصب این مورد باید مورد بررسی قرار گیرد.

نسخه Solidworks PDM Enterprise یا EPDM برای شرکتهایی با بیش از 10 سیستم و پیشنهاد می گردد، همچنین با استفاده از این نسخه می توان فایلهای نرم افزار کتیا Catia و سایر نرم افزارهای مهندسی مکانیک را نیز بین کامپیوترهای مختلف به اشتراک گذاشت. در تصویر ذیل تفاوت های Solidworks PDM با Solidworks EPDM ذکر گردیده است.

 

SolidWorks Enterprise PDM و Solidworks Professional PDM ارتباطات داخلی واحد طراحی را در سطوح مختلف شبیه سازی کرده و به شما کمک می کند ضریب اشتباهات واحد طراحی را به حداقل رسانده و از تداخل مدلهای سه بعدی، نقشه ها و اطلاعات محصول جلوگیری خواهد کرد. همچنین به کمک این نرم افزار می توان فایلهای Word، Excel و کلیه فایلهای سیستم را بین سیستم های واحد طراحی به اشتراک گذاشت.

یکی از نکات مهم در زمان نصب و راه اندازی سیستم مدیریت اطلاعات Solidworks، توجه به ورژن و ونسخه نرم افزار و نسخه ویندوز است. در این خصوص باید توجه داشت که در اکثر شرکت ها و سازمانها، کلیه ویندوزها مشابه هستند و به همین دلیل ابتدا باید همخوانی ویندوز و Solidworks بررسی شود.

به عنوان مثال Solidworks PDM 2016 بر روی ویندوز 8 نصب نمی شود ولی بر روی ویندوز 8.1 نصب خواهد شد. در تصویر ذیل همخوانی ویندوز و Solidworks نمایش داده شده است.